SEO-Trends in Webdevelopment voor 2017

Ontwikkelingen op het gebied van webdesign en SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie) gaan razendsnel. Een website die 5 jaar geleden gebouwd werd, ziet er vaak al antiek uit. Behalve dat een gedateerde website er meestal niet professioneel uitziet, loopt een verouderde website ook op SEO-gebied vaak achter. Zo benadeelt Google bijvoorbeeld niet-mobielvriendelijke websites in de zoekresultaten op smartphones. In dit artikel bespreek ik daarom de belangrijkste SEO-trends in webdevelopment voor dit jaar.
 

Voor Google wordt mobiel de standaard

Google gaat de mobiele versie van je website de standaardversie van je website maken. Op dit moment gebruikt Google nog de desktopversie van je website voor het beoordelen van je content. Tegenwoordig internetten echter mensen meer op hun smartphone dan op hun computer en daarom maakt Google de mobiele versie van je website nog belangrijker.

Google is afgelopen november begonnen met het testen van ‘mobile first indexing’. Wat betekent dit voor jouw website? Als je website een responsive design heeft, dan hoef je niets te doen, want dan verandert er in feite niets voor je. Als je een niet-mobielvriendelijke website hebt (en geen mobiele versie), dan zal Google de desktop versie van je website pakken om je website te beoordelen. Deze ontwikkeling heeft dus geen gevolg voor je website, maar je website wordt wel nog steeds door Google benadeeld op mobiele apparaten. Als je website tenslotte beschikt over een afzonderlijke desktopversie en mobiele versie, dan moet je ervoor zorgen dat alle belangrijke gegevens (zoals gestructureerde data) ook op de mobiele versie van je website staan.
 

HTTPS

Google vindt een veilig internet belangrijk. Daarom geeft Google het gebruik van een SSL-certificaat (te herkennen aan https voor een webadres) steeds meer waarde. Hiermee wordt namelijk de datastroom tussen een gebruiker en een website versleuteld. Sinds augustus 2014 gebruikt Google https als een ranking factor. Google heeft sindsdien vaak het belang van https benadrukt en sinds kort geeft Chrome (de populaire browser van Google) een veiligheidswaarschuwing als je via http (dus zonder s) een wachtwoord invult. Heeft je website nog geen SSL-certificaat, dan is het de hoogste tijd om je website te beveiligen met een SSL-certificaat.
 

AMP

Google vindt een snel internet belangrijk. Zoals ik al schreef, internetten veel mensen op hun smartphone en dat gaat helaas niet altijd over een snelle verbinding. Daarom heeft Google een techniek ontwikkeld voor het bouwen van razendsnelle mobiele webpagina’s, genaamd Accelerated Mobile Pages, oftewel kortweg AMP. Veel grote publishers hebben AMP al omarmd, al zijn er ook mediabedrijven die kritiek op AMP hebben. Voor relatief ‘kleine’ websites beschouw ik AMP dan ook niet als noodzakelijk, maar het is zeker de moeite waard om te overwegen of AMP interessant voor je is. Voor verschillende content management systemen zijn er al panklare oplossingen beschikbaar voor AMP, wat de implementatie hiervan dan ook gemakkelijk maakt.

Ik hoop dat je met deze SEO-tips helemaal up to date 2017 ingaat. Bij deze wil ik iedereen veel succes wensen voor 2017!

Edon van Asseldonk is online marketeer en eigenaar van Edjon Online Marketing.