Google Analytics: Waarom is (not provided) interessant?

Google begon in 2011 [http://googleblog.blogspot.nl/2011/10/making-search-more-secure.html] met het anonimiseren van zoekopdrachten. Bij een geanonimiseerde zoekopdracht kun je niet zien op welke woorden de bezoeker gezocht heeft, en dat is natuurlijk vervelend! Het is dus niet meer mogelijk om te zien welke zoekwoorden het goed doen, en of de (Google) bezoekers wel op de gewenste pagina binnenkomen. Recent heeft Google aangekondigd [http://searchengineland.com/post-prism-google-secure-searches-172487] dat alle zoekopdrachten anoniem zullen worden, dus is het meten van SEO-inspanningen stukken lastiger.



Wat kunnen we dan wel? Gelukkig blijft de informatie binnen de Google Webmaster Tools gewoon aanwezig. We zien dus nog wel op welke woorden de site gevonden zal worden maar dus niet het bijbehorende gedetailleerde klikgedrag. Daarnaast blijft het binnen AdWords wel mogelijk om klikgedrag te zien (het zou ook wat zijn als dat niet zo was!).

Een wijziging met een behoorlijke impact dus, al zal er qua SEO-strategie geen verandering zijn omdat het alleen effect heeft op de meetbaarheid van de resultaten.